کد خبر : 519
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹

واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری استان برگزار کزد؛

آیین گرامیداشت نخستین سالگرد درگذشت « باباعلی جوانمرد » در ارومیه

آیین گرامیداشت نخستین سالگرد درگذشت « باباعلی جوانمرد » در ارومیه
آیین گرامیداشت نخستین سالگرد درگذشت « باباعلی جوانمرد » در ارومیه برگزار شد.

واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری استان برگزار کزد؛

آیین گرامیداشت نخستین سالگرد درگذشت « باباعلی جوانمرد » در ارومیه


شیدا خبر:

آیین نخستین سالگرد درگذشت شاعر مردمی و انقلابی ارومیه زنده یاد « باباعلی جوانمرد» با حضور بیش از ۷۰ نفر از شعرا، دوستان، علاقمندان و خانواده شاعر، از سوی واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی چهارشنبه ۱۶ شهریور سال جاری در ارومیه برگزار شد.

این گزارش حاکی است ؛ سعید سلیمانپور شاعر طنزپرداز و دبیر محفل طنز ارومیه طی سخنانی در این محفل، به بررسی شیوه های طنزپردازی باباعلی جوانمرد پرداخت و گفت: بسیاری از شاعران تحت تأثیر شیوه سخنوری بزرگان شعر و ادب قرار می گیرند که در همین راستا امروز اکثر شاعران طنزپرداز آذربایجان تحت تأثیر استاد کریمی مراغه ای شعر می سرایند و این در حلی است که بابا علی جوانمرد با همه ارادتی که به بزرگان شعر از جمله استاد کریمی داشت، هرگز تحت هیچ شاعری نبود، و شیوه ای مستقل داشت و به زبان ساده عامه فهم شهر می سرود و مردم هم اشعار او را همه جا می خوانند.

محمدعلی ضیائی شاعر، ادیب و از اساتید دانشگاه هم با ذکر خاطره ای از آشنایی دیرین خود از جوانمرد، اظهار کرد: شاعرانی از جنس باباعلی جوانمرد که زبانی ساده و شیرین و طنزآمیز دارند، عامه مردم را بیشتر به طرف شعر سوق می دهند و ادبیات را به میان مردم در جامعه می برند و ذوقها را با اشعار لطیف و تمثیلات شاعرانه، تلطیف می کنند.

او گفت: مرحوم باباعلی جوانمرد شاعری خوش ذوق با استعدادی سرشار در سرودن شعر بود و خود آینه ی شعرش و مصداق کلامش بود.

وی افزود: زنده یاد «جوانمرد» مردی باصفا، شاعری خوشرفتار، در کمال اُنس و الفت با همه مردم، شاعری وطندوست و وفادار به هنجارهای فرهنگی و اجتماعی بود.

مسئول واحد آفرینش های ادبی و از دوستان باباعلی جوانمرد هم در این برنامه با ذکر خاطراتی از آن شاعر فقید، گفت: من از سال ۱۳۸۳ و از «همایش بین المللی طنز زنجفیل» در تبریز، باباعلی جوانمرد را می شناختم، شعر او روان و برگرفته از زبان و آداب و فرهنگ مردمی (فلکولور آذربایجان)، عادتهای جامعه و حوادث روز است، به این خاطر اشعار طنز او جنبه مردمی و فراگیر دارد

مصطفی قلیزاده علیار افزود : جوانمرد در زمان حیاتش مشهور شده بود، حتی نوازندگان و خوانندگان وعاشیقهای آذربایجان بسیاری از اشعار اجتماعی او را می خواندند و این توفیقی بزرگ برای یک هنرمند و ادیب و نویسنده و شاعر است که آثارش در زمان خودش جایگاه اجتماعی یابد.

در این مراسم ادبی شعر و خاطره که نزدیک به سه ساعت به طول انجامید، بیش از ۳۰ نفر از شاعران از جمله بیت الله جعفری، حجت الاسلام سید مرتضی غیبی، داریوش صوفی، غلامرضا دانشفروز، معصومه بالاوند، ارشد ابراهیمی، سهیلا پارسایی مهر، فاطمه جمالی، رویا جهان، جعفر بزرگ امین، غلامعلی کریمی، عادل بهزادنیا، نازیلا علیلو، سیروس نیکخو، تبسم شدتی، نازلی نقوی، حیدر بابایی، حسین شریفی، سهند برزگر، روح الله قنبرپور، علی رشتبر، محمدتقی آقازاده، تونا حقیقی، آرزو انزلی، زیبا محمدی، سیدتیمور جامعی به قرائت شعر و یا نقل خاطره ای از مرحوم جوانمرد پرداختند .

پخش کلیپی از شعرخوانی باباعلی جوانمرد در کانون عاشیقهای حوزه هنری آذربایجان غربی و سخنرانی« رویا جوانمرد» فرزند مرحومباباعلی جوانمرد، از دیگر بخشهای این مراسم بود.

گفتنی است باباعلی جوانمرد در سال ۱۳۳۲ در میاندوآب به دنیا آمد و در ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ بر اثر بیماری وفات کرد و در قطعه مشاهیر باغ رضوان این شهر به خاک سپرده شد. در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ ششمین مراسم از سلسله برنامه های نکوداشت «گؤروش – ۵» مشاهیر فرهنگی – ادبی زنده در حوزه هنری، به نکوداشت مرحوم جوانمرد با حضور خود او و خانواده و ارادتمندان و دوستانش اختصاص یافت. این شاعر فعال اجتماعی ارومیه، طی ۳۰ سال آخر عمرش، در اغلب همایشها و کنگره ها و جشنواره ها و سوگواره ای ادبی ملی و منطقه ای و استانی حضوری فعال داشت

از اشعار جوانمرد بیش از 10 کتاب در زمان حیاتش با موضوعات آیینی، انقلاب، دفاع مقدس و طنز اجتماعی ، از جمله نیسگیل، قره بادمجان، بیزیم ده آللاهیمیز وار و دیوان اشعار منتشرشده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.