کد خبر : 945
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۹

یادداشت میهمان؛

سکوت نهادهاي فرهنگي در مورد موضوع «عفاف و حجاب»

سکوت نهادهاي فرهنگي در مورد موضوع «عفاف و حجاب»
حجاب وعفاف قبل ازاينکه يک مسئله شرعي و قانوني در کشور باشد يکي از موضوعات مهم فرهنگي است...

سکوت نهادهاي فرهنگي در مورد موضوع «عفاف و حجاب»

* فرشته حاجي‌زاده:

حجاب وعفاف قبل ازاينکه يک مسئله شرعي و قانوني در کشور باشد يکي از موضوعات مهم فرهنگي است که ازوقوع انقلاب اسلامي در کشور به يکي از مقوله‌هاي مهم و اساسي تبديل شده تا آنجا که جز قوانين اصلي کشور محسوب مي‌شود و همه موظف هستند که اين قانون را رعايت کنند. اما مسئله مهم و اصلي در اين برهه از زمان اين است که آيا رعايت قانون فقط براي عموم مردم است و يا اينکه دستگاه‌ها و نهادهاي ديگر علي الخصوص نهادهاي فرهنگي هم ملزم به اجرا و عمل به اين قانون هستند و سئوال مهم اينجاست که فرهنگ و فرهنگ‌سازي در اين زمينه و ايجاد گفتمان‌سازي موثر تا چه حدي در مورد اين موضوع تحقق پيدا کرده است و اصلا نهادهاي فرهنگي تا چه اندازه موضوعات و مسائل خود را در چارچوب حجاب و عفاف قرار داده‌اند.

چيزي که در اين سالها واضح و مبرهن بوده اين است که فقط فرماندهي انتظامي تهران بزرگ متولي امر حجاب و عفاف در کشور است و شايد يا اصلا ديده نشده و يا نبوده ارگان يا نهادي که با اين سازمان در اين زمينه همکاري داشته باشد و بارها ديده شده که نهادهاي فرهنگي مانند سازمان تبليغات يا وزارت ارشاد يا نهادهاي ديگر خيلي خودشان را ملزم به اجراي اين قانون ندانسته و نمي‌دانند و اين موضوع به درستي در خروجي اين سازمان‌ها ديده مي‌شود.
اما ما همواره بايد اين نکته را در نظر بگيريم که طبق فرمايشات رهبر معظم انقلاب اسلامي که بارها فرمودند، براي هر امر فرهنگي، فرهنگ‌سازي و گفتمان‌سازي انجام شود تبليغات درست و موثر صورت گيرد تا مردم به سمت و سوي شرع و قانون گرايش پيدا کنند؛ اما اصلا در بعضي از سازمان‌هاي دولتي اين امر صورت نمي‌گيرد و کوتاهي در اين زمينه به وفور ديده مي‌‍شود.
وقتي سازماني متولي امر فرهنگ باشد و هيچ کار فرهنگي درستي مثلا در فيلم و سريال و موسيقي انجام ندهد يا خروجي آن سازمان چيزي غير از مقوله قانون حجاب و شرع در جامعه باشد، برخورد جبري و اضطراري براي مردم آن جامعه جوابگو نخواهد بود و قطعا ارگاني مانند فراجا به تنهايي نمي‌تواند کل فرهنگ و حجاب اين جامعه را اصلاح کند و اين نياز به هم‌افزايي و همکاري ديگر سازمان‌ها دارد. لذا ديده‌هاي ما اينطور نشان مي‌دهد که نهادهاي فرهنگي در مورد اين موضوع سکوت کرده‌اند و پا را براي انجام قانون جلو نمي‌گذارند و دليل اينکار نيز مشخص نمي‌باشد و هيچ نهادي هم پاسخگوي کار خود نيست.
* به نقل از: دفاع پرس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.